Pelsklædt Vegetar

Forholdsvis positiv blog med betragtninger over livets små paradokser, løse strøtanker og egne interesser. Feel free to comment :-)

Navn:
Sted: Aalborg, Jutland, Denmark

søndag, december 05, 2004

Foucault på kursus


Efter de tre første dages kursus med øvelser i tranceterapi og hypnotisk sprogbrug var det helt rart med en mere teoretisk lørdag-søndag, og jeg kom da helt frem i skoene, da der kom ord på banen som konstruktionisme og konstruktiovisme, diskurs og italesættelse, for så kunne jeg jo pludseligt og noget overraskende bruge noget af den viden, jeg har tilegnet mig i universitetsregi.

Det var en ret tilfredsstillende oplevelse på denne måde at kunne drage sammenhæng mellem to vidt forskellige vidensfelter, og da jeg til mit nuværende projekt læser op på Michel Foucault, der netop i udbredt grad benytter begreberne italesættelse og diskurs, så sad jeg jo faktisk med en rimelig velfunderet platform til forståelse af det ellers noget komplekse koncept, vi var i gang med at få forklaret.

Konceptet ganske kort eksemplificeret ved et mellemmenneskeligt forhold:
Så hvis der bliver dannet mindre hensigtsmæssige diskurser, på hvilke vi baserer forholdets fremtidige udvikling, skyldes det måske netop, at vi måske kun har forholdt os til hinanden gennem de kompetencer, der har været effekten af den adfærd, vi har udvist overfor hinanden, samt den kommunikation, der indholdsmæssigt og tematisk har baseret sig på de af vore tanker, der umiddelbart har kunnet danne grundlag for en fælles forståelse. Vi har så måske manglet at være inde omkring selve relationen og forholde os til, hvorvidt vi er supporterende/konfronterende i måden, vi er sammen på; altså hvordan opleves selve processen, der jo har afsæt i vores følelser.

Så kort fortalt: Skal der være en reel udviklingsmulighed i en given situation/problemstilling, er det vigtigt, at man tager højde for alle tre felters (tanker, følelser og adfærd) indvirkning og betydning, ligesom vi som oftest kan forudsætte, at vi i forhold til diskursen som mennesker positionerer os forskelligt, og såfremt vi ønsker et fælles ”møderum”, må vi være villige til i det mindste overordnet at oplyse hinanden om de elementer/forståelsesrammer, der ligger til grund for egen positionering i forhold til diskursen.

Meget spændende teoretisk og sandsynligvis også meget praktisk brugbart, både i forhold til balancering af egne relationer, men bestemt også med henblik på fremtidige gruppeprocessers dynamik i regi af uddannelse eller arbejde.

Og så bliver jeg da nødt til lige at fortælle om den Københavnerkursist, der gæstede vores hold og som i sin uvidenhed afsluttede dagen i dag med at stille sig totalt uforstående overfor det faktum, at jeg skulle være ret meget mere end 23 år gammel, hvilket jeg nok godt kan hygge mig over i en halv dags tid :-)

Google