Pelsklædt Vegetar

Forholdsvis positiv blog med betragtninger over livets små paradokser, løse strøtanker og egne interesser. Feel free to comment :-)

Navn:
Sted: Aalborg, Jutland, Denmark

tirsdag, september 07, 2004

De psykologiske rettigheder


Som en selvstændig person, der ikke blot er identisk med de roller, jeg måtte påtage mig i livet, har jeg ret til at give udtryk for mine egne behov og selv afgøre, hvordan jeg vil prioritere.

Jeg har ret til at blive behandlet med respekt som et intelligent, dygtigt og ligeværdigt menneske.

Jeg har ret til at give udtryk for mine følelser.

Jeg har ret til at give udtryk for mine synspunkter og mine værdier.

Jeg har ret til at sige ’ja’ eller ’nej’ på egne vegne.

Det er min ret at begå en fejl.

Det er min ret at ændre mening.

Det er min ret at sige, når der er noget jeg ikke forstår.

Jeg har ret til at bede om det, jeg gerne vil have.

Det er min ret at afvise at tage ansvaret for andres problemer.


Ovenstående er desværre ikke min opfindelse, men jeg synes det var værd at poste!

Google