Pelsklædt Vegetar

Forholdsvis positiv blog med betragtninger over livets små paradokser, løse strøtanker og egne interesser. Feel free to comment :-)

Navn:
Sted: Aalborg, Jutland, Denmark

lørdag, august 07, 2004

Ansvar og Skyld


Jeg hørte engang klog dame sige, at: de mennesker, der mener, at folk selv er skyld i deres tilstand, er helt galt afmarcheret.

Og det måtte jeg så lige tænke lidt over, for…

Jeg siger det selv, og jeg hører andre sige det: Det er nok også min egen skyld, at…

NEJ, NEJ, NEJ!

Vi forveksler skyld med ansvar. Skyld er noget, der står i forhold til andre. Ansvar er noget, der står i forhold til os selv. Så jeg er ansvarlig for mine egne handlinger, MEN jeg er uden skyld i, hvordan andre vælger at handle. Her tænker jeg mest på, hvis vi bliver behandlet mindre pænt af andre, så har mange af os mægtigt travlt med at finde på undskyldninger på deres vegne, for: Det var nok også min egen skyld, at X ikke udviste mere respekt for mig, eller at jeg er syg, eller at naboens hund kan ikke li mig, eller hvad det nu kan være.

MEN, MEN, MEN!

Vi kan i sagens natur kun tage ansvar for, hvordan vi behandler andre. Hvordan de behandler dig eller mig, kan derfor også kun være deres ansvar – og på ingen måde vores skyld!

En Critik, der viser En uden for Literaturen, er ikke noget Indgreb, men en Critik der anviser En Plads indenfor, er betænkelig.
Johannes Climacus

Google